De uitwedstrijd tegen Dordrecht begon niet zonder aanloopproblemen. Op vrijdag moest de grieperige Roy Bidesi vervangen worden door superinvaller Bas Baksoellah. En op zaterdag bleek dat het speellokaal verplaatst was. We waren met de trein omdat het lokaal zo lekker dicht bij het station lag. Dus konden we vervolgens met de bus verder en waren we nog maar net op tijd in het andere lokaal.
De opstelling bleek niet zo gunstig. Dordrecht had als extraatje Arie van de Weteringh opgeroepen en bracht daarmee drie 1300-spelers achter het bord. En onze topper Hans den Engelsman lootte tegen de zwakste Dordtenaar. Dat betaalde zich al snel uit in een 2-0 voorsprong waarna voor Hans het lange wachten begon. Het was al duidelijk dat onze punten vooral van de lagere borden moesten komen. De Dordtse toppers hadden kansrijke standen en Gerard de Groot speelde een wel erg riskante opening.
Een derde punt kwam van Jan Kok die al snel na de veertigste zet remise overeen kwam. Daarna liep Den Haag verder uit door winst van Nico Leemberg, die het zijn tegenstander zo lastig maakte dat deze de weg kwijt raakte. Ook Pertap boekte een fraaie positionele winst door Randy Horne naar de randen van het bord te drukken.
Bij de 7-1 voorsprong was het wachten op wat Dordrecht terug zou doen. Herman Vroom had inderdaad weinig kans tegen de zeer sterk spelende Arie van de Weteringh. Maar Nico Knoops en Anton Kosior bleken toch moeite te hebben met de sterk verdedigende Bas Baksoellah en Frans Teijn. Intussen kreeg Gerard in het eindspel aan cadeautje van Ton van Bokhoven. Gerard had zijn dubieuze opening toch in een voordelig middenspel weten om te zetten, maar dat leek net niet genoeg voor winst. Tot de blunder van Ton.
Een ongelukkige nederlaag van Piet Lodder in een klassieke stand bracht de tegenstander iets terug in de wedstrijd, maar dat bleek al snel niet meer nodig. Hein van Dee speelde een aanvallende partij tegen Joop Roedolph. Roedolph omsingelde aanvankelijk sterk maar raakte in het late middenspel volledig de weg kwijt. Hein raapte de winst bekwaam op en scoorde daarmee het elfde punt.
Frans Teijn verspeelde helaas zijn verdiende punt. In een theoretisch 4-om-2 remise stand maakte hij een onnodig uitstapje met zijn dam van de hoofdlijn die hij daarmee kwijt raakte. Bas Baksoellah kreeg wel loon naar werken en hield Nico Knoops netjes op remise. Een fraaie 12-8 winst, wellicht enigszins geflatteerd, zorgt vooralsnog voor een stevige top-3 notering. Maar de sterkste tegenstanders moeten nog komen.