In juni kwam er een uitnodiging binnen voor een internationaal rapidtoernooi voor viertallen in Antwerpen. Op een dinsdagavond aan de bar van ons clubgebouw haalde Hein van Dee een paar clubgenoten over om deel te nemen. Of zijn voorliefde voor Belgisch bier hierbij een rol speelde, is onbekend. Maar op zaterdag 2 september verzamelden Pertap Malahé, Herman Vroom en Gerard de Groot zich bij station Voorburg om met Hein naar Antwerpen te gaan.

In Antwerpen werden we ontvangen met een lekker ontbijt. Later trouwens nog gevolgd door een vette lunch en een ijstraktatie. Wat dat betreft was de organisatie perfect. De start van het toernooi werd enigszins vertraagd door het ontbreken van de Franse deelnemers, maar om 11 uur begonnen we meteen tegen de gastheren van Brabo Antwerpen. Herman speelde tegen Roger Kleinmann, die al 61 jaar lid is van de Antwerpse vereniging. Hij heeft dus nog de matches meegemaakt die in 1955, ’56 en ’57 gespeeld werden tussen Wie Zoekt Die Vindt en Brabo. Herman en Hein wisten vrij snel te winnen en toen Gerard van Marc de Meulenaere won, was het beslist. Helaas werd Pertap door Yves Vandeberg door de klok gejaagd in een 3-om-3 remisestand. De drie daaropvolgende wedstrijden tegen Scheveningen 1 en -2 en België 3 werden vrij eenvoudig met grote cijfers gewonnnen.

In de tweede helft was het een stuk zwaarder. Tegen een KNDB-jeugdselectie werd enigszins geflatteerd verloren nadat Gerard in een openingszetje trapte. Ook de wedstrijd tegen België 1 ging verloren, maar met het kleinst mogelijk verschil. Hein hield hier Belgisch kampioen Bryan Wollaert op remise.

We kwamen langzaam op stoom en zo gebeurde het dat we in de voorlaatste ronde favoriet Tilburg op een gelijkspel hielden. Na opnieuw een gelijkspel tegen België 2 bleek dat we op een fraaie vierde plaats geëindigd met zelfs een betere bordscore van de nr 3. Herman en Gerard werden topscorer met een fraaie 12 uit 8. Resultaten die vertrouwen geven voor de komende competitie.

Alle uitslagen