In IJsselstein werd het Nederlands clubkampioenschap gespeeld met in de pupillencategorie de tien sterkste jeugddamclubs uit het land. Damclub Den Haag speelde in de bekende en verwachte samenstelling, met Berke Yigitturk, Jan Christiaan Wahls, Kirsty Wahjuwibowo en Gokhan Bagci. Echter, door de dag heen zijn onze spelers wel regelmatig van positie gewisseld. Reeds aan het begin van dit verslag kan worden vermeld, dat alle vier een prima toernooi speelden en nauwelijks last van een mindere periode tijdens de dag hadden. Hasan (vader van Berke) en ik (vader van Jan Christiaan) mochten teamleiders zijn.

Totaal waren er tien teams in de pupillencategorie aan de start verschenen. Naardat wij tegen DC Opeinde (Drachten) redelijk snel een 8-0 gerealiseerd hadden, in onze openingswedstrijd, bleek, dat wij al reeds in ronde 2 tegen een van de grote concurrenten, DES Lunteren, aan de bak moesten. Terwijl Berke zijn partij wist te winnen, bleken alle andere drie spelers heelaas uiteindelijk net iets te kort te komen en zo verloren wij met 2-6. Snel echter werd duidelijk, dat het team van Lunteren met externe en sterke krachten bleek te zijn opgevuld.  Hasan en ik hebben vervolgens tegen het meedoen van Lunteren nog protest ingediend, gezien Tristan v/d Velde voor hun uitkwam, hij is echter lid van een damclub uit Putten.

Gokhan speelde, door de dag heen geheel zijn eigen stijl volgend, veel te snel, echter hij won zijn partijen en dat in Intercity-snelheid. Berke was gewoon sterk en ook Jan Christiaan kon zich na een dip, voortkomend uit de nederlaag tegen DES Lunteren, redelijk snel herstellen. Kirsty speelde vaak niet alleen tegen haar tegenstander, maar ook tegen de klok en verloor daarom ook een keer op tijd.  Nadat in de vijfde (Wageningen) en zesde (Huissen) rondes snel korte metten werd gemaakt met de tegenstander (7-1 en 8-0), moest in ronde 7 tegen de derde kans hebbende ploeg gespeeld worden. HDC Hoogeveen bleek, net zoals DES Lunteren, oppermachtig en zo konden behalve Berke geen van onze spelers potten breken. Weer 2-6 verloren. Wat later bleek, had ook HDC zijn team, net zoals DES versterkt met extern bloed, en wel zelfs met 2 spelers. Hasan en ik hebben dit tijdens het tornooi niet opgemerkt, en daarom ook geen protest aangetekend.

Uiteindelijk wonnen wij de wedstrijden in ronde 8 en 9 ieder met 8-0 en mochten tevreden, maar toch ook enigszins met gemengde gevoelens, de bronzen medaille in ontvangst nemen. Na goud in 2012 bij de welpen en zilver afgelopen jaar bij de pupillen nu dus brons. Gezien de omstandigheden, zoals zojuist beschreven, blinkt het brons echter een beetje als goud.

Ondergetekende echter kwalificeert het gedrag van zowel DES als ook HDC als grof onsportief. Ook al zou het aanvullen van een eigen team mogelijk niet met de regels van de dambond botsen, zo kleeft aan de gouden en zilveren plak van het toernooi van dit jaar in IJsselstein wel een behoorlijk stuk onsportiviteit. Enfin, volgend jaar weer een kans voor ons, dan de laatste in de pupillencategorie!

Naderhand zijn wij met onze spelers nog gaan eten bij de Mac, zoals inmiddels al gebruikelijk is.

(foto: www.jeugddammen.com)