Op 18 juni heeft Jan Christiaan voor het eerst deelgenomen aan de Open Duitse kampioenschappen dammen individueel in Korbach. Jan Christiaan is, vanwege zijn Duitse vader, in het bezit van zowel de Nederlandse als de Duitse nationaliteit, vandaar zijn deelname. Het toernooi in Korbach werd georganiseerd door de „Interessengemeinschaft Damespiel in Deutschland“, hoofdorganisator was Jan Zioltkowski. Wij hebben die dag in Korbach heel erg genoten van de toewijding van de organisatie, alles was heel goed en met veel liefde opgezet. Er werd in het Rathaus von Korbach gespeeld en de prijsuitreiking werd verzorgd door een raadslid van de stad.

In totaal speelden er 16 kinderen in verschillende leeftijdscategorieën mee, van wie er vier Nederlandse roots hadden. Er werd volgens het Zwitsers systeem gespeeld, alle leeftijdsgroepen in een poule en dus onderling, met als tijdslimiet 15 min + 3 sec. Jan Christiaan begon enigszins nerveus aan zijn eerste partij, tegen een meisje, die uiteindelijk als 7e overall zou eindigen en dus van de lokale deelnemers kennelijk een van de betere (n.l. 3e) was. JC werd door haar bijna door de klok gejaagd, +3 sec per zet is tenslotte niet iets waar hij aan gewend is. Met nog maar luttele seconden op de klok wist hij tenslotte zijn tegenstandster met een echte krachtinspanning te verslaan en vanaf dat moment was de nodige scherpte er bij JC!

Vervolgens werden partij twee en drie vrij gemakkelijk gewonnen. In de vierde partij was de uiteindelijke winnares Darja Koullen, een bekende van het NK in Den Haag, zijn tegenstandster. Tegen haar delfde hij het onderspit.  In partij vijf speelde JC tegen de uiteindelijk nr 3 van het toernooi, Armin Krane, zelf al U19. Er werd vervolgens weer gewonnen, al moest JC wel al zijn kennis en kunde te voorschijn halen. De resterende partijen waren dan meer van statistische waarde, al werd de laatste partij nog wel verloren tegen Max Doornik uit Groningen.

Uiteindelijk was het een fijne ervaring. Voor Damclub Den Haag zal het vermoedelijk voor het eerst in haar geschiedenis zijn, dat een van haar leden zowel Nederlands als Duits kampioen is geworden.