Mooier kon eigenlijk niet. Het NK dammen voor veteranen ging met vier koplopers de laatste ronde in die elkaar nog moesten bestrijden ook. Toen de laatste schijven waren geslagen bleek dat Daaf Kasse zich had ontdaan van Pertap Malahé en dat Andrew Tjon A Ong rivaal Anton Kosior op de knieën had gekregen. Omdat de tegenstanders van Kasse net iets beter hadden gepresteerd dan die van Tjon A Ong ging de titel naar de 62-jarige Zeeuw, die zich in 2012 ook al een keer de sterkste had getoond.

Hij dankte zijn titel vooral aan zijn sterkte eindsprint met drie winstpartijen op rij. “Ik ben gegroeid in het toernooi, ging steeds beter spelen met een mooie positionele overwinning op Malahé als mijn beste partij tot besluit”. De zevenvoudige Zeeuwse kampioen begon met twee zeges maar liet die volgen door drie remises waarvan twee tegen tegenstanders met een beduidend lagere rating. “Het moet ook een beetje meezitten zoals tegen Nico Leemberg die een fout maakte in een stand waarin ik met remise al tevreden zou zijn geweest. Ik heb ook de drie dagen op rij met dubbele rondes goed verteerd. Daar had ik het verleden vaak meer moeite mee”, vertelt Kasse die, na vijftien jaar Wageningen, vol lof was over de ‘revival’ in
in het Voorburgse Dalton College.

Kasse is in een veld van 99 deelnemers nu de eerste officiële Nederlandse veteranenkampioen en ontving daarvoor een envelop-met-inhoud van de organisatie en krijgt 500 euro van de dambond als bijdrage voor deelname aan de Europese veteranentitelstrijd. Ook mocht hij op de foto met de Aad Ivens Trofee, uitgereikt door diens kinderen Trix en Fred en kleinzoon
Ronald. De organiserende Stichting The Hague Open wil hiermee de markante Haagse bestuurder (1914-1994) en een van de grondleggers van de moderne dambond gedenken.

Offday

Voor Andrew Tjon A Ong waren, zeker na zijn knappe overwinning op wereldkampioen 60+ Anton Kosior de druiven zuur maar hij stelde zich sportief op en kon wel leven met de eindzege van Kasse. “Hij heeft ook goed gespeeld”. Tjon A Ong stond lang op kop maar werd op de voorlaatste dag achterhaald. “Ik heb het toen laten liggen. Was moe, had een offday mede doordat ik te veel andere dingen aan mijn hoofd had”. Hij doelt daarmee onder meer op zijn beslommeringen voor de verkoop van damboeken waarmee hij zich ook tijdens dit NK bezig hield.

Nadat de deelnemers de jarige Hedwig Callender (76) hadden toegezongen werd er nog één keer fel gestreden want er viel heel wat te winnen. Zo nam Peter van der Stap met een fraaie truc Anton Schotanus te grazen wat de Pitbull uit Maassluis nog de derde plaats in het eindklassement opleverde. Kasse werd uiteraard ook 60+-kampioen, Roep Bhwanibhiek was de beste
50-plusser, Arie de Bruijn won verrassend maar verdiend de 70+-klasse en Raphaël Zdoroviak hield Frank Teer in toom wat de oude vos de titel bij de 80-plussers opleverde.

Mooiste combinatie

De eerste prijzen in de drie ratingklassementen gingen naar Bert Kooij , Boudwijn van der Veen en Primath Goelab. Eric van ‘t Hof won het Calimeroklassement voor de overwinning met het grootste ratingverschil en de prijs voor de mooiste combinatie ging naar Leo van der Laan (uitgevoerd) en naar Bas Baksoellah (niet uitgevoerd maar wel gezien).

Het was het einde van een zeer geslaagde toernooi dat in principe volgend jaar wegens succes wordt geprolongeerd. Zoals een deelnemer het samenvatte: “Het gaat om de gezelligheid maar daarnaast is het ook leuk als je af en toe een puntje haalt”.

Vier van de vijf Nederlandse kampioenen. V.l.n.r. Arie de Bruijn (70+), Daaf Kasse (60+ en algemeen) met de Aad Ivens Trofee, Raphaël Zdoroviak (80+) en Roep Bhwanibhiek (50+). Gezien de oplopende lengte en de locatie werden zij meteen – naar het stripboek Lucky Luke – de Daltons genoemd.

Anton Kosior en Andrew Tjon A Ong zagen het voor de partij nog wel zitten.

Foto’s: Chittra Jaipal