Op het DNC Open dat vorige week in BowlingWorld Zuiderpark werd gespeeld werd weer volop gepresteerd. Niet verwonderlijk, want een groot deel van de wereldtop was aanwezig in Den Haag, van wie Guntis Valneris overtuigend de titel greep. Smaakmaker Flaubert Ndonzi werd tweede en Alexander Baljakin won de derde prijs.

Opmerkelijk waren zeker ook de prestaties van de deelnemende DC Den Haag leden. Na afloop maakte de hoofdarbiter bekend dat maar liefst drie clubgenoten een meesternorm behaald hadden: Pertap Malahé, Jeroen Kos en Stefan Stapper. Als je zo’n norm een aantal keren behaalt, mag je jezelf Internationaal Meester noemen of zelfs Grootmeester.

Pertap begon met een normale 4 uit 3 maar viel daarna op met een overwinning op Daouda Soumah. Vanaf toen draaide hij steeds in de top van het klassement mee en pakte ook nog een overwinning mee tegen Darya Tkachenko, vice-wereldkampioen bij de vrouwen. Na een knappe remise tegen Mourodulli Amrillaev volgde in de laatste ronde verlies tegen Laurent Nicault, waardoor Pertap een beetje terugviel op de ranglijst. Hij bleef echter wel kampioen in de 55+ categorie.

Stefan Stapper speelde met een uiteindelijke twaalfde plaats (de hoogste speler zonder titel) helemaal een perfect toernooi. Na een 5-uit-3 start hield hij achtereenvolgens de grootmeesters Alexander Getmanski, Hans Jansen en Yuriy Anikeev op remise. Winst in de slotronde tegen de Malinees Daouda Diakité bracht hem de fraaie klassering én de titel in de jeugdcategorie én in de B-rating categorie.

De reeks van Jeroen Kos was wat minder opmerkelijk maar zeker zo degelijk. Met wedstrijden tegen vier grootmeesters (van wie één vrouwelijke) behaalde hij toch een +2 score. Een zeker zo goed resultaat was er voor Bennie Provoost. Hij scoorde 12 uit 9 en werd vijftiende. Echter geen meesternorm voor Bennie omdat hij niet eenmaal een grootmeester trof…

Uiteraard speelden er meer leden mee. Evert Bronstring eindigde op de 50ste plaats. Bas Baksoellah (winst op Djin Jharap), Ashok Mahabier (in de tweede ronde ‘achter de touwen’) en Roy Liem-Kon-Tja (tweede in het G-klassement) scoorden net een puntje onder hun gemiddelde. Nerin Bisseswar en Bram van der Leije moesten zich met vijf en vier punten tevreden stellen.

Tot slot waren er natuurlijk prestaties achter de schermen. Bij DNC Open, georganiseerd door Stichting The Hague Open, wordt veel werk verzet door onze leden. Misschien was dat wel weer de grootste prestatie.