Zaterdag werd de eerste ronde van de nationale competitie gespeeld. Een vreemde competitie dit jaar als gevolg van de Corona-epidemie. De KNDB besloot om de competitie toch door te laten gaan, maar wel met kleinere teams omdat niet iedereen het aandurft om achter het dambord te gaan zitten. Daarnaast zijn er allerlei voorzorgsmaatregelen nodig in de speelzaal om de wedstrijden zo veilig mogelijk te laten verlopen. Ook bij Damclub Den Haag wil nog niet iedereen al wedstrijden spelen, dus ons achttal kent echt behoorlijk wat wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijk geplande tiental. En het combinatieteam is om die reden helaas uit de competitie terug getrokken.

De eerste wedstrijd tegen Haarlem kende ook nog eens een roerige start. De Haarlemse spelers hadden de gevolgen van de afsluiting van de A4 onderschat en arriveerden verspreid tussen 12:10 en 12:50. Om kwart over twaalf werden de klokken toch aangezet, want om vijf uur zou er een familiefeestje starten in De Kameleon. Ook bleef door een verkoudheid van tegenstander Roel Jansen bord 8 onbezet, zodat Roy Bidesi boodschappen kon gaan doen en we al vanzelf met 2-0 voor stonden. Op bijna alle borden werd een spannende partij gespeeld, alleen de tegenstander van Bas Baksoellah probeerde het vlak te houden. Frans van Eenennaam wist al vrij snel een schijf te winnen, maar zijn tegenstander had wel wat compensatie. Frans bleef nauwkeurig spelen en wist de score te verdubbelen. Herman Vroom was de volgende, hij won de voorpost van Peter Schipper na een onnauwkeurigheid in de verdediging.

Daarna was de beurt aan Hans van Woerkom. In het middenspel wist hij zijn opponent positioneel volledig te overrompelen door verrassend snel een flank-centrum aanval op te bouwen, die daar door gebrek aan basisschijven totaal geen antwoord meer op had. Hans miste nog een vernietigende vijfklapper, maar dat was ook helemaal niet nodig om de partij te winnen. De partij van Bas eindigde in een vlakke remise, maar daarmee was de teamwinst wel binnen. De score zou echter nog verder oplopen. Gerard de Groot kwam goed uit de opening met een korte-vleugel-opsluiting tegen de Haarlemse topper Mark Deurlo, maar wist niet te voorkomen dat in het middenspel een grote decorwisseling plaats vond. Juist toen Deurlo wilde doordrukken, kon Gerard met een handige forcing schijfwinst forceren. De overblijvende stand was nog wel remise, maar de Haarlemmer speelde het niet op zijn sterkst.

Ook Pertap Malahé won zijn partij. In het middenspel was Pertap helemaal naar de bordranden gedrukt en stond hij niet best. Maar met de hem kenmerkende handigheid wist hij toch voordeel te forceren die hem uiteindelijk partijwinst bracht. De laatste partij was van Nico Leemberg. Hij kwam sterk uit de opening maar ergens in het klassieke partijtje ging toch wat mis. Nico hield het echter bekwaam op remise. De eindstand: 14-2. Een prima seizoensstart!

Corona-veilige opstelling in de gymzaal van de Kameleon.