Het is hollen of (bjna) stilstaan met het eerste. Na de 15-1 overwinning op DES Lunteren 3 volgde een zeer benauwde 9-7 zege op het Leids Damgenootschap. Het was nog even onzeker of de wedstrijd door zou gaan. De schakende mede-eigenaren van het Leids Denksportcentrum claimden de speelzaal van de dammers als analyseruimte. Het alternatief, de wedstrijd in De Kameleon spelen, bleek niet mogelijk. Uiteindelijk mochten we toch in het denksportcentrum en mochten we vanaf 13 uur in een rommelhoekje van de speelzaal van de schakers spelen.
Pertap Malahé en Frans Teijn waren afwezig en werden vervangen door Herman Vroom (debuut) en Bas Baksoellah. De opstelling van de Leidenaren was niet heel verrassend, maar dat werkte vooralsnog niet in het voordeel van ons. Alleen Hans den Engelsman kreeg al vanaf de opening groot voordeel. André van der Kwartel verdedigde zich echter tot het uiterste. De andere partijen waren neutraal. Hans van Woerkom speelde het Drost-offer en Nico Leemberg nam een Springer-doorstaat, beiden vanuit een Roozenburg opening, maar veel spektakel was er niet.
Toch was het in een van de meest vlakke partijen waar het eerst een uitslag kwam. Edwin de Jager kreeg in het late middenspel een 1-om-3 naar dam aangeboden waar duidelijk was dat die dam afgenomen kon worden met een doorbraak tegen. Na veel rekenen bleek echter ook die doorbraak dubieus. Na de afwikkeling, waarin Hans Tangelder niet de allersterkste voortzetting nam, bleek Edwin een gewonnen 6-tegen-6 stand over te hebben. Nico Leemberg speelde een degelijke remise tegen Joop Burgerhout, nadat deze de voorpost van Nico geneutraliseerd had. Ook Frans van Eenennaam behaalde remise, al leek het even dat hij kansen kreeg tegen de voorpost van Hans Kreder.
Tot die tijd liep Gerard de Groot al een partij lang achter de feiten aan tegen Harry Dekker en verkreeg geen enkele kans, integendeel, hij moest afbreken om te overleven. Pas in een 7-tegen-7 stand leek het interessant te worden toen Gerard een flankaanval op het bord leek te brengen. Het was echter optisch bedrog, maar de tegenstander was dermate onder de indruk dat hij in tijdnood kwam. De verwarring werd vergroot doordat hij eerst de (licht haperende) klok liet doorlopen na een zet. Gerard wees hem wel op de klok, maar twee zetten later viel de vlag daadwerkelijk tijdens het uitvoeren van de zet. Een zeer gelukkige overwinning voor Gerard, die deed denken aan de partij tegen 020 2 in de derde ronde, en een drama voor de Leidse tegenspeler.
Intussen had ook Hans den Engelsman de winst binnen, zodat er een zeer ruime 8-2 voorsprong was. De wedstrijd was echter niet gespeeld, want Hans van Woerkom kwam niet goed uit de offervariant nadat Rudi van Velzen de schijf had teruggegeven. En de stand van beide invallers was zeer dubieus. Bas verloor inderdaad nadat zijn klassieke linkervleugel opgerold was door middel van een onvolledige Coup Royal. Alle ogen waren toen op Herman Vroom gericht, die in een zeer slechte stand was beland nadat zijn sterk ogende partij-opzet niet het verwachte resultaat leverde. Maurits Meijer profiteerde echter niet goed en Herman wist er een licht nadelig dammeneindspel uit te slepen. Daarin maakte hij geen fout en wist kundig een punt binnen te halen.
Met de 9-7 winst én de nederlaag van Haarlem bij Zaanstreek nam Den Haag de koppositie over in de 1e klasse B.