Het Zilveren Ooievaar werd sinds 1980 georganiseerd. De aanleiding destijds was dat Damclub Den Haag een nieuw clublokaal kreeg, De Brink aan de Escamplaan. In 2010 werd de laatste editie georganiseerd, de 29ste. Daarna werd het stil.

Stichting The Hague Open nam het initiatief om het toernooi weer nieuw leven in te blazen. Zaterdag 31 augustus was het zo ver. Nog steeds in het clublokaal van Damclub Den Haag. En dat was niet De Brink, maar De Kameleon, wat vorig jaar in gebruik genomen werd.

Er werd zoals altijd gespeeld in een A-poule en een B-poule, beiden bezet door acht viertallen. Het Voss-systeem zorgde ervoor dat de wedstrijden over drie rondes op een eerlijke manier werden ingedeeld. In de B-poule ging Brainsport Eindhoven direct aan de leiding, gevolgde door de Belgen van WDC Heule, en twee Haagse teams: De Hofstad Dammers en DC Den Haag 3. Heule kon goed bij blijven en eindigde tenslotte op twee punten achterstand. De Hofstad Dammers verzekerden zich met een enorme eindsprint (8 uit 4) van de derde plaats. Brainsport Eindhoven, met drie jonge talentvolle jeugdspelers, werd terecht eerste.

In de A-poule ging Damclub Den Haag goed van start met 7 uit 4. Pertap Malahé boekte een nuttige overwinning op de bord 1 speler van IJmuiden, dat onder andere daardoor niet verder kwam dan 5 punten. Leids Damgenootschap was na de eerste ronde met 6 punten tweede.

Na de tweede ronde duidelijk dat de prijzen verdeeld zouden worden tussen DC Den Haag, Leids Damgenootschap en IJmuiden, met respectievelijk 13, 13 en 12 punten. Even leek het in laatste ronde nog fout te gaan voor Den Haag. Er werden maar 4 punten gehaald, waarbij echter de winst van Gerard de Groot op Hans Tangelder van Leiden wel een belangrijke was. Het Leids Damgenootschap deed het echter nog minder. IJmuiden kwam nog wel langszij in punten, maar de score van Pertap Malahé op bord 1 (5 uit 3) gaf de doorslag en zo bleef de Zilveren Ooievaar in de Haagse prijzenkast staan.

Het winnend viertal van Damclub Den Haag. Vlnr: Roy Bidesi, Frans van Eenennaam, Gerard de Groot en Pertap Malahé.

De eindstanden staan op ToernooiBase.