Zaterdag 21 augustus werd onze clubgenoot Temuulen ('Tim') Khurelbaatar Nederlands kampioen bij de welpen, dat is de leeftijdscategorie tot en met 10 jaar. En dat was nog niet alles. Surya Badal eindigde op een mooie derde plaats.

Acht welpen uit het hele land streden om de nationale titel waarbij snelheid het meestal won van nauwkeurigheid. Pas in de slotronde kon de eerste remise worden genoteerd tussen Temuulen Khurelbaatar en Jasmina Benhari. Beiden hadden verder al hun partijen gewonnen zodat een barrage de beslissing moest brengen. De eerste partij ging naar Temuulen maar Jasmine trok met een goed doordachte manoeuvre de stand weer recht. In de derde partij bewees Temuulen wat hij in Groningen van Danny Staal en nu bij DC Den Haag van Gerard de Groot allemaal heeft geleerd. Het zilver ging dus naar Jasmine die zich tevens kampioen van Nederland bij de welpen meisjes mag noemen. Hagenaar Surya Badal completeerde het erepodium. Alexander Glogowski eindigde op de achtste plaats.

Het is nog uitermate onzeker of het wereldkampioenschap later dit najaar door kan gaan, maar beide Haagse prijswinnaars zijn in principe geplaatst.

Het NK Welpen duurde maar één dag en was daarmee onderdeel van de driedaagse Nederlands kampioenschap voor meisjes pupillen dat van donderdag 19 tot en met zaterdag 21 augustus gespeeld werd. Yulia Bintsarovska (12) sloeg in de laatste ronde de aanval op haar troon van de Brabantse Belofte Tanya-Marie Cnossen (13) af waardoor de Kampense Kanjer volkomen verdiend haar eerste titel binnenhaalde. Het andere Brabantse talent, Sacha Chumachenko, eindigde als derde. Onze eigen Emy van den Berg bleef puntloos maar deed wel een schat aan ervaring op.

Op vrijdag was er ook een rapidtoernooi van de nieuwe online vereniging DroomDamsters. Deze wil meer meisjes en vrouwen aan het dammen krijgen. Nummer één werd de drievoudig nationaal kampioene bij de vrouwen Vitalia Doumesh. Jacqueline Schouten en Laura Timmerman completeerden het erepodium.
Met ook nog een workshop, een barbecue met een optreden van goochelaar Jeremy Pauwels, sneldammen tussen ouders en meisjes groeide de Haagse Damdriedaagse uit tot een goed gevuld en geslaagd evenement. De organiserende stichting The Hague Open wil volgend jaar opnieuw van zich laten horen.