Vandaag was het NK voor jeugd teams. DC den Haag was ook aanwezig met een team bij de pupillen. Het team bestaat uit, Kirsty Wahjuwibowo, Berke Yigitturk, Jan-Christiaan Wahls, Gökhan Bagci en Naveen Hanoeman. Dit team met twee pupillen en drie welpen speelde super goed en haalde een verdiende tweede plaats op het NK.

uitslag

Nadat afgelopen jaar de jeugd van DC Den Haag in Eindhoven Nederlands kampioen teamdammen bij de Welpen is geworden, was het dit jaar dus zaak, de titel bij de ‘Pupillen’ te verdedigen. Uiteraard zou dit een zeer moeilijke opgave zijn, was vooraf de mening van velen, gezien ‘ons’ team maar uit twee pupillen, te noemen Kirsty en Jan-Christaan bestond, versterkt met de welpen Berke, Gökhan en Naveen. Als coaches waren Okto (vader van Kirsty) en Matthias (vader van Jan-Christiaan) aangewezen.

Vanwege de opkomst van in totaal elf pupillenteams was het kampioenschap gedeeld in een voorronde van twee poules (met in ons geval 5 wedstrijden) en hierna een finaleronde A (de 6 beste teams) en B (de 5 resterende teams). De begeleiders hadden vooraf als doel het bereiken van de finalepoule A als een mooi resultaat vastgesteld.

Echter, de prestaties van het team deed ons allemaal verbazen.

De eerste drie wedstrijden werden ieder met 5-3 gewonnen, tegen respectievelijk Heerhugowaard, Zenderstad IJsselstein, en Urk aan Zet II. Terwijl Berke in de eerste twee wedstrijden duidelijk nog moeite met ochtendvermoeidheid en de tegenstander had, en remise speelde, waren Jan-Christiaan en Kirsty in een ochtendlijke topvorm. Gökhan en Naveen speelden goed mee, zonder echter punten te pakken. In deze eerste wedstrijden spelden wij met Berke op 1, JC op 2,  Kirsty op 3 en Gökhan/Naveen op 4. In de vierde wedstrijd echter, zo was de tactiek van de begeleiders, werd Berke op 4 en Naveen op 1 gezet. Met Kirsty op 2 en JC op 3 werd Warffum uiteindelijk ook met 5-3 verslagen. Kantje boord, zo was het motto...

In de resterende voorrondewedstrijd tegen Alblasserdam werd uiteindelijk met 7-1 afgerekend. Gökhan wist hierbij zijn eerste overwinning binnen te halen.

De finale

In de finaleronde wachtten uiteindelijk de sterkste drie teams uit de andere voorronde poule. Goed nieuws voor ons was, dat de behaalde punten uit de voorronde ‘mee’ werden genomen, zodat wij (net zoals DES Lunteren) met de maximale score hieraan begonnen. In de eerste wedstrijd tegen Harderwijk was het uiteindelijk remise, omdat JC zijn ochtend vorm niet over de lunch bleek te kunnen redden, en verloor. Echter, zwaar bevochten remises van Kirsty en Gökhan en uiteraard een overwinning van Berke op 1 waren genoeg voor een 4-4.

De coaches grepen in en zetten JC op 3, gezien hij duidelijk na liet in zijn kunnen. Kirsty dus op 2. De tweede wedstrijd in de finalepoule zou uiteindelijk de beste teamprestatie opleveren. Nadat Gökhan snel zijn meerdere moest herkennen in zijn tegenstander, stonden alle andere die spelers van ons nog goed, al was het close. Uiteindelijk wonnen alle drie spelers meesterlijk. Het werd 6-2.

De laatste wedstrijd tegen DES Lunteren moest de beslissing brengen. Zij hadden tot dan alles met grote cijfers gewonnen, en stonden dus een punt en 11 bordpunten voor. Dit betekende dat zij aan een gelijkspel genoeg hadden, om Nederlands kampioen te gaan worden, terwijl wij moesten winnen. Al snel tekende zich af, dat Kirsty, Jan Christiaan en Gökhan moeilijk stonden. Alleen Gökhan op 4 wist een remise eruit te slepen, terwijl Kirsty en JC het onderspit dolven. Berke met winst wist de nederlaag op 3-5 te beperken. Echter, DES Lunteren was een waardige kampioen, die op deze dag voor ons team nog even ietsjes te hoog gegrepen was. Maar, volgend jaar zijn wij er weer!

McDonald's

Samenvattend is te melden, dat alle vijf spelers uitermate goede wedstrijden lieten zien en uiteindelijk afgetekend tweede zijn geworden in hun eerste jaar bij de pupillen. Dat belooft uiteraard nog iets voor de eerstkomende twee jaar. Ook Naveen deed prima mee, ondanks dat hij wat minder speelde dan de andere vier. Maar het team bestond uiteraard uit vijf spelers, die met zijn vijven tweede van Nederland geworden zijn!

Nadat de bekers en medailles waren uitgereikt, werd uiteraard nog ‘om de hoek’ bij de McDonald's gesmikkeld. Een mooi damjaar voor de jeugd van DC Den Haag eindigt met een zeer mooi resultaat!

Matthias Wahls (vader van Jan-Christiaan)